Peter Wuyts
Oct 3, 2019
Waarom worstelen zo veel mensen met geld?
Of beter gezegd, waarom worstelt IEDEREEN met geld?
Het is gewoon een verhaaltje dat verteld wordt...
Als ik je vraag of de mens de slimste, de sterkste en de snelste van alle dieren is, wat zou je dan antwoorden?
Nee! Wij zijn zeker niet de sterkste of de snelste!
De slimste… Dat kan in vraag gesteld worden.
Hangt dit af van hoe je slim definieert?
Ja, wij zijn een slim dier geworden dat de wereld vandaag controleert.
Dat is iets dat geen dier ons heeft voorgedaan.
50.000 jaren geleden was onze impact op de wereld kleiner dan die van een mug.
Maar we zijn er snel in geslaagd om onszelf te verspreiden en te evolueren.
Momenteel naderen we een punt waarop we ons thuis vernietigen, de aarde.
En daaropvolgend, onszelf…
Hoe is het zo ver kunnen komen?
Wat maakt ons anders dan alle dieren die wij kennen?
We zijn niet de snelste, de grootste, de sterkste en ook niet de slimste omdat wij het vermogen hebben om alles te vernietigen.
We hebben wel een aantal skills waarover andere dieren niet beschikken…
We hebben een groot brein met de grootste verwerkingscapaciteit.
En dit laat ons toe om een aantal skills te ontwikkelen.
We beschikken over verbeeldingskracht, het vermogen om na te denken over dingen die niet voorkomen in de werkelijkheid.
Dit laat ons toe om fictie te creëren, om fictie om te vormen in verhalen.
En verhalen zijn een goede manier om kennis over te brengen van 1 generatie naar een andere.
Een deel in ons brein lijkt geoptimaliseerd te zijn op verhalen.
Daardoor kunnen wij informatie opslaan en bewaren.
Mensen die 1000 cijfers na de komma van het getal Pi kunnen onthouden, doen dit niet aan de hand van de cijfers, maar door de cijfers te linken aan locaties of voorwerpen. Zij maken verhalen. Op die manier wordt het veel makkelijker om de cijfers te onthouden.
Dankzij de grottekening in Lascaux (Frankrijk) weten we dat we dingen visueel voorstellen door verhalen op te tekenen.
Als kind vond je de verhaaltjes voor het slapen gaan vast leuk?
Waarom? Verhalen kunnen onze verbeelding stimuleren.
Als je een verhaal hoort over een prins of een prinses, word je er even zelf één!
Als je een verhaal hoort over het beklimmen van een grote bonenstaak, dan verbeeld je je dat je deze zelf ook beklimt!
En de volgende dag speel je een gelijkaardig verhaal na met een gewone bezemsteel en een mantel!
Als mens hebben wij de mogelijkheid om onze eigen realiteit te creëren. We kunnen iets inbeelden aan de hand van een verhaal, en op veel manieren beleven we dit ook echt.
Dit is wat ons zo speciaal maakt ten opzichte van andere dieren.
Deze skill maakt het mogelijk om de aarde te veranderen in een paar 1000 jaar, wat op de kosmische schaal niet eens een oogwenk is.
Maar wat heeft dit met geld te maken?? Alles!
“We kunnen geloven in iets dat niet reëel is…”
De meeste mensen geloven in een ‘God’. En de laatste 2000 jaren werden beheerst door religie.
De meeste religies volgen de stelling: Als je onze regels niet volgt, ga je naar de hel als je doodgaat. Als je je gedraagt volgens de regels, ga je naar een goede plek.
Maar probeer dit eens uit te leggen aan een hond… Veel succes als je probeert om dit verhaal bij te brengen aan je hond!
Jouw hond leert alleen door beloningen, zoals eten, bij goed gedrag. Natuurlijk is dat gewoon conditionering! De hond wordt geconditioneerd door eten, maar wij als mensen worden voornamelijk geconditioneerd door verhalen!
Dit kan schokkend overkomen, maar bijna alles in onze geschiedenis en onze toekomst is gebaseerd op verhalen en het gedeelde geloof in deze verhalen.
Er zijn miljoenen mensen die geloven in Jesus, Mohamed of Abraham. Dit zijn in essentie 3 religies die gebaseerd zijn op dezelfde God. Maar hoeveel mensen zijn al vermoord omdat ze geloven in een andere versie van hetzelfde verhaal?
Hoe organiseren we de samenleving? De samenleving is gebaseerd op regels, rechten, plichten, waarden, … Maar kan je deze vasthouden in je handen? Heb je deze al gezien?
Het antwoord is NEE!
Deze verhalen worden telkens opnieuw verteld en de meeste mensen geloven ze.
Want in ons binnenste geloven we allemaal in meer of mindere mate in goed en slecht.
Het is ons geweten dat beslist over de goede en slechte verhalen.
Dit is gebaseerd op alle verhalen die we leren voor we reeds geboren zijn, de dingen die we zien, horen, voelen, enzoverder. Dat is de ‘programmering’ die we allemaal krijgen.
Deze programmering en verhalen creëren onze wereld, maar voor de meeste mensen zal dit anders zijn.
Voor elke hond staat een stukje vlees gelijk aan een stukje vlees, is dit eten.
Voor mensen kan dit veel meer zijn dan eten.
Dit geldt ook voor landen of onze definitie van ras. We zeggen dat dit ons land is omdat de (meeste) mensen ditzelfde verhaal geloven. In 18.. maakt niet uit, hebben we onze slechte koning uit het buurland, die ons land had ingenomen, verslagen en hebben we vanaf toen dit land en deze vlag opnieuw opgeëist als de onze. Dus we zijn hier trots op, we vinden onszelf de beste, … (dit is ons verhaal) en iedereen die ons land of onze vlag opnieuw probeert te veroveren, zullen we vermoorden. Want dit is ons land! En we zijn gehecht aan dit verhaal.
Maar elke oorlog wordt jammer genoeg opgestart omdat genoeg mensen geloven in het verhaal van de slechterik…
Maar opnieuw, wat heeft dit te maken met geld? Alles!
Het is belangrijk om eerst te begrijpen wat verhalen doen met ons, hoe wij functioneren als mens. Want het meeste van wat we beleven is een illusie.
Want wij hechten een tweede betekenis, een gevoel, een herinnering aan zo goed als alles.
We zien een stukje vlees inderdaad als vlees! Maar we geven het ook een andere betekenis. Sommigen zullen dit het beste eten in de wereld vinden, maar anderen zullen denken aan dierenmishandeling. Gewoon omdat we er een extra dimensie aan geven. Op deze manier creëren we een duale realiteit!
We geloven dat de kleur groen groen is omdat dat ons 1000 keer verteld is… “Wanneer je iets ziet dat hierop lijkt, dan is het groen.” En na 1000 keer zeg je ook “Ja, dit is groen.”
Maar als jou verteld is dat dit rood is, dan zal jij ook zeggen dat het rood is. Zelfs als de rest van de wereld zegt dat je gek (of kleurenblind) bent, omdat het groen is.
Maar wie heeft beslist dat het groen is? Wie heeft dat bedacht? Het was gewoon een frequentie van golven die in onze fotoreceptor is binnengekomen en dan hebben wij bedacht dat het een kleur is?!
En we zeggen allemaal dat het groen is, omdat we allemaal het verhaal accepteren dat het groen is.
Opnieuw, wat heeft dit toch te maken met geld? ALLES!
(En niet omdat het dollarbiljet groen is)
Kijk eens naar geld, wat stelt het voor?
Vandaag bestaat geld voornamelijk uit 1 en 0 omdat het merendeel van het geld momenteel digitaal bestaat.
Inderdaad, we hebben papieren geld en muntjes.
Maar we kennen allemaal het 500 euro briefje, dat papiertje is geen 500 euro waard.
Zelfs een 50 cent muntje is die 50 cent niet waard in materiaal.
Dus wat zijn aan het doen? Hoe zijn we hier geraakt?
Want de meeste mensen op deze aarde geloven vandaag in het verhaal van geld.
Dit verhaal van geld wordt ons telkens opnieuw en opnieuw verteld, vanaf de dag dat we geboren zijn, tot de dag dat we sterven.
Het is een verhaal waar we elke dag mee geconfronteerd worden… meerdere keren zelfs.
Niet iedereen gelooft in een God, maar de meeste mensen geloven wel in het geld-verhaal.
En tot nu toe is geld het meest beloftevolle oplichtersverhaal dat wij als mens hebben gecreëerd.
Hoeveel mensen zijn er vermoord omdat ze geloofden in een religieus verhaal? Maar wat gebeurt er als de meeste mensen het verhaal over geld geloven?
Ik kan naar de winkel gaan en een aantal stukken van (waardeloos) papier of een aantal 1 en 0 inwisselen voor een stukje vlees.
Probeer dit maar met je hond, hij zal het stukje vlees zelf houden.
Waarom is dit? Omdat wij als mensen allemaal geloven in het verhaal over geld en dit accepteren.
Wat is een bedrijf? We zullen even een groot bedrijf nemen, zoals Google of Apple.
Dit is een groep van mensen die geloven in een gemeenschappelijk verhaal. We hebben de beste zoekmachine of het beste elektronische toestel. Maar is dat ook echt waar? Of accepteren we dit als de waarheid omdat we het verhaal geloven dat zij vertellen? Wat als andere bedrijven net hetzelfde product, dezelfde service of dezelfde oplossing aanbieden? Zijn Yahoo en Bing wel slechte zoekmachines? Maakt Samsung slechte smartphones of tablets? En er zullen mensen zijn die dit lezen die zeggen; hoe durf je Google te vergelijken met Bing, hoe durf je te zeggen dat de ene beter is dan de andere? En sommige mensen zijn bereid om tot het uiterste te gaan omdat ze zo sterk geloven in een verhaal. Zelfs over een zoekmachine!
Maar waarom geloven we deze verhalen? Eigenlijk is dit makkelijk, want ze staan op zichzelf! Verhalen worden ook wel “marketing” genoemd.
Kan je een verhaal vertellen dat goed en overtuigend genoeg is zodat mensen het zullen geloven? Zodat genoeg mensen het geloven zodat het verhaal een waarheid en een nieuwe realiteit wordt? Op deze manier wordt een dualiteit gecreëerd.
Het moet een zeer overtuigend verhaal zijn zodat we ons (voor de meeste mensen) schaars ingebeeld geld willen inzetten voor dit verhaal. We geloven en ‘kopen’ het verhaal omdat we geloven dat het ons waarde, ervaring, een goed gevoel zal brengen.
Dus, het gaat er allemaal om wie het beste verhaal kan vertellen! Als jij gelooft in dit verhaal, vertel je jezelf een nog beter verhaal in de toekomst.
Als je de kracht van het vertellen van een verhaal begrijpt, kan je veel doen (zowel goed als slecht).
Als je een goed verhaal vertelt dat genoeg mensen willen geloven, kan je een nieuwe ‘imaginaire’ realiteit creëren die waarheid wordt voor degenen die erin geloven. Dat zorgt voor een dualiteit met mensen die er niet in willen geloven.
Vandaag zien we veel van deze dualiteiten, maar we noemen ze polarisatie.
Er zijn mensen die absoluut niet geloven in de klimaatopwarming en er zijn andere die ervoor zouden sterven. Nu, als je dit combineert met het verhaal over geld, dan heb je een goede combinatie om een ramp te veroorzaken!
In deze polarisatie zijn de meeste arme mensen tegen alle acties omdat ze angstig zijn dat ze hierdoor hun banen zullen verliezen. Het zal hen imaginair geld kosten en hun leven nog erger maken.
Aan de andere kant heb je rijke mensen en grote bedrijven die ook tegen deze acties zijn omdat ze angstig zijn dat hun inkomsten zullen verminderen. Ook voor hen zal het dus imaginair geld kosten en hun leven erger maken.
Maar onthoud dat de bomen, de vogels en de bijen ook merken dat hun thuis verwoest wordt door andere dieren, met imaginaire ideeën over hun slechte levens, waardoor zij zullen uitsterven.
Als je eenmaal begrijpt dat het gewoon een verhaal en een illusie is, wordt het tijd om te stoppen deze oude verhalen verder te vertellen en te verspreiden.
Het wordt tijd om een nieuw verhaal te vertellen, eentje over een beter leven voor ons allemaal!
En daar kunnen we zelf mee beginnen…
Ik benieuwd om te horen wat jij denkt over dit verhaal over geld.
Ben je het met me eens of niet?
Hoe kijk jij hier tegenaan?
Laat het me hieronder zeker weten.
(als je de diepere betekenis van deze tekst begrijpt, zul je het punt begrijpen, het is allemaal een illusie)
DOOR :
SOVEREIGN BEING
Oct 3, 2019
Share this with your friends:
© 2022 Alchemists In Business
Over Ons