Over Peter

Als zelfstandige ondernemer start je met een droom. Je wil op je eigen benen staan. Mensen helpen, een oplossing aanbieden, service aanbieden, de wereld verbeteren.

De weg zal in vele gevallen vaak iets anders lopen dan gepland ...

50% van de starters haalt de eerste 5 jaar niet? 

Waarom?

Is hun product of dienst niet goed?

Is hun marketing niet goed?

Zijn ze te duur of te goedkoop?

Niemand wil hun product of dienst?

Te veel concurrentie?

Economische crisis of andere externe omstandigheden?

Bovenstaande zaken kunnen zeker oorzaken zijn. Echter is er 1 ding dat alle ondernemers die het wel waarmaken na die 5 jaar gemeen hebben en dat is mindset! Als het tegenzit, blijven ze niet focussen op het probleem … Nee, ze gaan op zoek naar mogelijkheden en oplossingen. Ze gaan dingen aanpassen waar nodig en zullen blijven bijsturen tot ze weer op het juiste pad zitten.

De wereld, de maatschappij en de economie veranderen continue en het gaat alleen maar sneller en sneller.

Om je activiteit ‘future proof’ te maken is het dan ook belangrijk om te gaan kijken naar wat er rondom je gebeurt om hier tijdig op in te spelen.

En is de vraag; ben je bereid om jezelf en je onderneming regelmatig terug heruit te vinden?

Hoe ga jij het verschil maken in de toekomst? Je onderscheiden van anderen als iedereen dezelfde marketing trucjes gaat toepassen?

Alles veranderd altijd.

Er was een tijd dat fysieke kracht en arbeid goed betaald werden.

Dan hadden we een tijd waar kennis goed betaald werd.

Wat gaat het in de toekomst zijn, met de komst van robots en AI?

De vraag die je je vandaag best stelt is; waarvoor word ik eigenlijk betaald?

Is dat voor wat je weet, voor wat je kan of voor de tijd die je presteert?

Of is het voor wie jij bent?

Er is maar 1 jij en dat is de enige manier om je te onderscheiden!

Mijn eigen pad.

Ikzelf startte mijn zelfstandige activiteit op 1 april 2004. Ik was al jaren overtuigd dat 3D en virtuality de toekomst waren. Alleen dacht niet iedereen in België daar zo over. 

Gelukkig vond ik wel klanten wereldwijd en slaagde ik erin om een mooie activiteit uit te bouwen op het gebied van ‘Serious Games’ en dit voor trainingen voor het personeel in de luchtvaart, zeevaart en de spoorwegen. Business was booming!

Tot in de lente van 2012 mijn 3 grootste klanten over een tijdspanne van 3 maanden allemaal hetzelfde meldden ...

Er was geen geld meer voor R&D, dus ze stopten met investeren. (banken-eurocrisis)

En hier stond ik dan … wat nu? (na in 2011 zeer veel geïnvesteerd te hebben)

Op dat moment was het zeer moeilijk om een positief perspectief te creëren voor mezelf. 

Ik zag niet direct een manier, een oplossing ... Terug in loondienst gaan werken, was ook geen optie ...

De tijd drong wel om in 3 maanden tijd een oplossing te vinden ...

1 Ding werkte nog wel, de verkoop van SketchUp, waar ik sinds 2005 mee gestart was. (was toen wel maar enkele procenten van de omzet)

Het idee dat ik toen had, was om van het klassieke offline verkoopproces af te stappen en 100% voor online marketing gaan. Vele concullega's zeiden van dat gaat nooit werken in die markt ...

Onze laatste euro's investeerde ik in een online training; hoe een business online uit te bouwen? Ik sloot mezelf 3 maanden op en deed alles wat ik leerde in die training. 

Op het einde van de 3 maanden lanceerde ik in september een nieuwe website en op 3 maanden tijd verdubbelde ik de omzet ...  Mmm dit lijkt te werken!

Van ‘zelfstandige mindset’ naar ‘ondernemers mindset’. Van 'mindset' naar 'hogere mindset'

Dit was een grote omslag voor mij omdat ik inzag dat ik de laatste 8 jaar vooral bezig was geweest met een ‘zelfstandige mindset’ en niet met een ‘ondernemers mindset’.

Dat ik vooral bezig was geweest met werken in mijn business ipv van aan mijn business!

In de daaropvolgende jaren groeiden we verder en lanceerden we meerdere websites. Ik bleef verder investeren in mijn eigen ontwikkeling. Eerst in marketing en strategie en eind 2013 ontdekte ik dat er nog belangrijkere dingen waren dan marketing, verdienmodellen en strategieën ... En dat was persoonlijke ontwikkeling!

Vanaf 2015 lag de focus in mijn eigen ontwikkeling meer en meer op mindset en persoonlijke ontwikkeling en kreeg ik meer en meer inzicht in wat het echte probleem was. Wat me steeds tegenhield, wat me steeds saboteerde … En dat was ikzelf …  en het is steeds onszelf …  steeds, altijd, keer op keer, ik!

Op 1 april 2015 startte ik ook het plan om andere ondernemers te gaan helpen op dit pad van persoonlijke ontwikkeling. In eerste instantie was dit vooral gericht op het uitbouwen van een betere business, om geen slaaf meer te zijn van die business, dit was met Groei Plus.

Zo volgde ik nadien een hypnose en NLP opleiding en hoe meer ik aan mezelf werkte, hoe meer de business groeide. Over de jaren heen verdiepte ik me ook nog in andere technieken waardoor ik steeds meer mijn eigen weg ging inslaan. Ik ging ondernemers ook helpen met hun mindset en dit onder de noemer ‘Peter Wuyts business mentor’.

Eind 2018 nam ik een zeer grote sprong in het onbekende en ontdekte ik het echte belang van de ‘hogere mindset’ en het metafysische. 

En tot op heden (begin 2021) waren de afgelopen 2 jaren zeer intens wat betreft ontwikkeling op dat vlak. Ik heb dan ook zeer veel tijd en energie geïnvesteerd op dit vlak. Zo ontstond begin 2020 ‘Alchemists In Business’ alsook de modellen die ik vandaag gebruik.

Het belangrijks inzicht!

En het belangrijkste inzicht, als ik aan mijn accountant mijn cijfers presenteerde dan zei die; Peter, waarom besteed je hier zoveel tijd en geld aan? Je kan die beter investeren in je online business, dat brengt meer op ..  En eerst dacht ik; hij heeft een punt ...

Alleen had ik 5 minuten later door dat het net deze investeringen zijn in mezelf, die de groei van de verschillende activiteiten ‘fueled’! 

Op lange termijn zou het dus heel nadelig zijn om hiermee te stoppen.

En op die manier kwam ik tot het belangrijke inzicht.

“Ondernemen is persoonlijke ontwikkeling eerst!” 

Je activiteit, je onderneming, je resultaat, zijn een 1 op 1 weerspiegeling van jezelf.